Kristi himmelfartsdag er veteranbilenes dag i Grenland. Torsdag 14. mai arrangerer Grenland Veteranvognklubb og Gammalsaabens Venner Grenlandsrally for 47. gang – et vårløp som har blitt en fast tradisjon i regionen.
Startskuddet går fra Gumpens Auto mellom Skien og Porsgrunn klokken 11. Derfra går den drøyt fem mil lange ruten gjennom Kjørbekk, Klyve og Ånnerød, videre til Porsgrunn sentrum, ut til Brevik gamle jernbanestasjon, gjennom Heistad og Nystrand til Slevollen, og til slutt via Borgåsen og inn i Brekkeparken i Skien.
– Det er en tradisjon i Grenland at Kristi himmelfartsdag er vi ute og kjører, sier Jarle Rønjom, formann i Grenland Veteranvognklubb.
Løpet er åpent for alle kjøretøy som er 30 år eller eldre – det vil si 1996-modeller og eldre. Det kan dreie seg om alt fra personbiler og motorsykler til lastebiler. I fjor stilte 182 kjøretøy til start. Det eldste kjøretøyet Rønjom kjenner til i klubben er fra 1912.
Underveis løser deltakerne oppgaver ved fem poster langs ruten. Oppgavene holdes hemmelige frem til løpsdagen, og det deles ut premier til de tre beste. Rønjom forteller at arrangørene bevisst velger oppgaver som ikke lar seg google – og at noen av dem er fysiske.
Publikum er velkomne til å stille seg langs veien eller ved postene for å se kjøretøyene på nært hold. Når bilene ruller inn i Brekkeparken fra klokken 12:30, presenterer en konferansier hvert enkelt kjøretøy. Premieutdelingen er satt til rundt klokken 15:30.
Rønjom venter regn torsdag, men lar seg ikke skremme. – Bilene våre har jo kjørt i regn før, sier han. Han legger til at stemningen gjerne blir en ekstra dimensjon når solen skinner og tulipanene i Brekkeparken er i full blomst.
I år blir det datteren hans som styrer rattet på Mustangen, mens Rønjom selv er opptatt med å arrangere. – Vi får se hvordan det blir til neste år, sier han med et smil.













