Etter fusjonen mellom Sparebanken Sør og Sparebanken Vest i 2025 har Sparebanken Norge blitt en av landets største sparebanker. For Grenland betyr det mer penger tilbake til lokalsamfunnet enn noen gang tidligere.
– Etter sammenslåingen har jeg rekordmye å gi ut til store og små prosjekter i Grenland. Hele seks millioner kroner, sier Ida Zoï Salvesen Waatevik, banksjef for privatmarkedet i Sparebanken Norge i Grenland.
I tillegg kan det bli ytterligere to millioner kroner på toppen. Midlene skal gå til tiltak som skaper aktivitet, fellesskap og inkludering i regionen.
Banken har to søknadsrunder i året. Den første runden for 2026 er nå avsluttet, og Waatevik er allerede i gang med å ringe ut til de som har fått tildelt midler. Søknadene denne våren kom på til sammen 36 millioner kroner – langt over det som er tilgjengelig.
– Det kom en dame som begynte å gråte da jeg ringte. 65.000 kroner skulle gå til et konkret prosjekt, og hun sa: «Du aner ikke hvor mye dette betyr.» Det er en utrolig god følelse, forteller Waatevik.
Tildelingene spenner fra rundt 20.000 kroner til nærmere én million. Idrettslag, korps og andre frivillige organisasjoner er blant søkerne. Det er ikke nødvendig å være kunde i banken for å søke, og midler går også til prosjekter i Bamble og Siljan.
Onsdag 10. juni arrangerer Sparebanken Norge en offisiell tildelingsseremoni i Ælvespeilet i Porsgrunn, fra klokken 14 til 16. Der samles mottakerne for å markere frivillighetsarbeidet i Grenland.
Neste søknadsrunde åpner til høsten. Interesserte kan lese om retningslinjer og levere søknad på Sparebanken Norges hjemmeside.
Waatevik har jobbet i banken i 14 år – fra dagligbank i front til finansiell rådgiver og siden oktober 2025 banksjef. Sparebanken Norge har hatt lokale kontorer i Grenland siden 2008 og driver to kontorer med åpne dører i regionen.













