Frps stortingsrepresentant fra Telemark, Bård Hoksrud, er i Roma som del av en parlamentarikerkonferanse i regi av Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE). Vatikanstaten er medlem av organisasjonen, og det åpnet for et besøk få stortingspolitikere kan skryte av.
– Det var nok litt spesielt å få lov å være med på det, sier Hoksrud.
Delegasjonen visste på forhånd at de skulle høre på paven, men var usikre på om de faktisk fikk hilse på ham. Det fikk de. Hoksrud forteller at han satt ytterst på første rad, noe som viste seg å være en fordel da hilserunden startet.
Seremonien var ikke fullt så formell som i filmene. – Vi måtte ikke ned på kne eller kysse ringen. Men det er ordentlig bukke og ta ham ordentlig i hånda, og si «Holy father», forteller Hoksrud. Han presenterte seg som norsk, og så var det over – køen var lang.
Hoksrud understreker at møtet med paven betyr enormt for mange. – Det er vel én komma fire milliarder mennesker dette betyr mye for, sier han, og legger til at det var en veldig spesiell opplevelse å bare se på kunsten, maleriene og alt som pryder veggene og taket i salen.
Selve konferansen handlet om organisert kriminalitet og narkotikabekjempelse, og samarbeid mellom land om hvordan utfordringene kan møtes bedre i fellesskap. Delegasjonen satt i møter store deler av dagen, og Hoksrud reiste hjem samme kveld.
Det ventes en resolusjon om temaet på OSSE-parlamentets sommermøte i Haag i juli.













