Skien stasjon på Nylende er ikke veldig sentrumsnær, og siden krigens dager har det vært snakk om å etablere en stasjon i fjellet ved Landmannstorget. Det har blitt med tanken.
Nå er vi nærmere en realisering enn noen gang før. Prosjektet kan bli en del av neste fase av Bypakke Grenland, men det vil koste mer enn hva politikerne først ble forespeilet.
Konsulentselskapet WSP Norge AS har utarbeidet rapport som viser at et tosporet togstopp vil koste et sted mellom 500 millioner kroner og 1,2 milliarder kroner. Det er noe mer enn en mulighetsstudie fra 2019, som la fram en løsning hvor kostnaden kunne komme på 127 millioner i 2019 med en usikkerhet på 40 prosent +/-.
Den gang var det snakk om en et enkeltsporet stopp med inngang ved Landmannstorvet og i Brekkeparken. Nå er konseptet utvidet til to spor og en tredje inngang ved Bryggeparken.
Politikerne i Skien, som Varden har snakket med, lar seg ikke skremme av prisøkningen. Blant annet pekes det på ringvirkningene et togstopp i sentrum vil gi byen.
– Skal man være en attraktiv kommune og skaffe flere arbeidsplasser, så er knutepunkt viktig. Tilknytning til tog er alfa og omega når det gjelder å ha arbeidsplasser i byen, sier gruppeleder for Arbeiderpartiet, Trude Tvedt, til avisa.
Ordfører i Skien, Hedda Foss Five, er positiv til prosjektet. – Det beste med denne rapporten er at man viser at dette går an å få til! Det vil bety så uendelig mye for Skiens utvikling, sier hun.
Spørsmålet nå blir hvordan dette skal finansieres. Det vil være mulig å bruke midler fra en byvekstavtale, som Grenland håper å kunne forhandle med Staten om. Det vil også være mulig å få finansiering hvis man får togstoppet inn som et prioritert prosjekt i Nasjonal Transportplan.