EFD Induction AS holder til på Bølevegen i Skien, og er en av de fire største aktørene i verden på sitt felt. I fjor kjøpte selskapet opp det tysk innovasjonsselskapet IPT Technology, og nå har disse slått seg sammen og byttet navn til ENRX. Det nye selskapet har 1150 ansatte, avdelinger i 19 land og omsatte i fjor for 133 millioner Euro – nesten 1,5 milliarder norske kroner. Bare i Skien leverte selskapet et overskudd mellom 50 og 60 millioner kroner i fjor. Likevel er det flere i Grenland som vet hvem naboen er, enn selskapet med 200 ansatte langs elva.
– Når jeg forteller folk hvor jeg jobber, så er det mange som ikke vet hva det er. Men når jeg sier at det er naboen til Kiwi på Bølevegen, så vet alle stort sett alle det. Vi skulle gjerne sett at det var motsatt, humrer konsernmarkedssjef Magnus Vold i ENRX.
ENRX produserer induksjonsutstyr til varmebehandling av for eksempel bildeler. Nå skal selskapet satse på lading.
– Det er ikke et kommersielt marked ennå, men vi har et pilotprosjekt der vi skal ha lading i en motorvei. Målet er at biler kan lade 200 kw mens de er i fart. Med den teknologien trenger du ikke stoppe for å lade mer, sier Vold.
Markedet er selvsagt hele verden, men Vold og ENRX ønsker likevel å fremstå mindre anonyme i Skien.
– Vi er med i et verdensmesterkap i induksjon, og hvis vi ikke kan få de beste folkene i Skien og Porsgrunn så er det vanskelig å vinne det mesterskapet, sier han.