Svein Gunnar Mæland er vokst opp i en bilvaskfamilie, men da broren hans stod fast på Schippol i 2009 tenkte han at det måtte jo være en raskere og enklere måte å av-ise og vaske fly. Dermed ble ideen om en flyvaskemaskin født. Veien fra idé til realisering har vært lang, og ikke bare enkel, men nå ser det endelig ut til å løsne for selskapet. Nå skal nemlig det som beskrives som «verdens største robot» bygges og testes ut på Gardermoen, og i 2024 skal fjerning av is og vasking av fly testes ut i fullskala.
Anlegget skal erstatte dagens manuelle og tidkrevende prosesser for fjerning av is og snø på fly, og samtidig som det kan vaske flyskrog, vaske motorer og fjerne sand. Anlegget skal også gjennomføre tekniske inspeksjoner, noe som normalt tar flere uker. Nå kan det gjøres unna på noen timer.
– Vi har vært veldig heldige som har hatt Geiteryggen som testarena. Jeg ville bare finne en løsning på en problemstilling, og lagde en modell som jeg viste frem for industrien. Så fikk vi midler fra EU til å bygge i Skien, og det så ut til at vi skulle få til noe i Saudi-Arabia. Men så kom koronapandemien, og flyindustrien ble bokstavelig talt satt på bakken, sier Mæland.
Nå er han veldig glad for å ha fått med en norsk partner på laget, selv om Avinor kanskje burde kommet inn enda tidligere.
– Jeg skjønner at det tar litt tid for industrien å tenke nytt, og jeg er veldig glad for at de endelig er med. Men ja, det er en konservativ bransje, sier Mæland diplomatisk.