Mia Virik Kristensen har opplevd stor internasjonal suksess under artistnavnet MIIA siden 2016, og har lyttertall som kun de største artistene i Norge kan konkurrere med. Hun har bare gitt ut syv låter, men har over en million månedlige lyttere på Spotify. Det er mer enn Karpe, Kamelen og Ballinciaga. Likevel er det få som vet at MIIA er en ung jente fra Kragerø.
– Jeg føler meg ikke som en superstjerne og blir ikke akkurat stoppet på gata, ler hun.
Det er kanskje ikke så rart, for hovedtyngden av publikummet til Mia kommer fra USA. Deretter har hun mange lyttere i Asia, spesielt i India, Vietnam og Indonesia. I Europa kommer flest fra Tyskland. Låten hennes «Dynasty» har 126 millioner avspiller på Spotify og videoen er sett over 43 millioner ganger på YouTube. På TikTok har låten i blitt brukt i nesten 90.000 klipp. Låten har også brukt i serier som The Kardashians og i en Unicef-kampanje, og lå også en periode på Billboard-lista i USA.
– Det er vanskelig å si hva som skjedde. Vi hadde ikke spesielt mye promo på den heller, men vi hadde en promodame som fikk den inn på Billboard. Det er nok sammensatt av litt flaks og at det er en låt med mye følelser i som har truffet mange, sier Mia beskjedent.
Nå jobber hun med en ny EP, og «Oxide» er første låt ut. Så kanskje det blir et album etterhvert, og forhåpentligvis også noen spillejobber her hjemme i Norge.
– Jeg håper jo at de nye låtene kan nå ut til folk i Norge også. Så vil jeg etablere meg som liveartist, for det er noe av det kuleste jeg vet med musikk, sier hun.