Fra nå og frem til den nye motorveien gjennom Porsgrunn står klar om en tre års tid, blir det omkjøring på riksvei 36 i Skjelsvikdalen i Porsgrunn. – Det skal bygges ny kryssløsing med av- og påkjøringsramper i fjell, og den slags tar plass, sier prosjektleder Morten Lossius i Nye Veier.


– Vi trenger plassen der veien går i dag til riggområdet når vi skal inn i fjellet. Vi legger veien bare om en gang, før vi legger den tilbake når vi er ferdige, sier Lossius.
Området er del av nye, firefelts E18 som bygges mellom Langangen og Rugtvedt. Kryssløsningen mot riksvei 36 har skapt store politiske diskusjoner, men nå har man landet på en omforent løsning de fleste kan leve med, selv om diskusjonen kan blusse opp igjen med det videre arbeidet med ny riksvei 36 gjennom Grenland.
E18-prosjektlederen tror uansett det kommer til å bli veldig bra, når anleggsperioden er over i 2025 og bilistene kan ta i bruk den nye stamveien. – Vi slipper den bratte bakken opp til Lanner, så fremkommeligheten kommer til å bli noe helt annet enn i dag. Og køene vi ser på E18 i ferietiden og høytider i dag, vil bli historie, sier Lossius.
Strekningen er i dag den siste mellom Bamble og Oslo som ikke er firefelts motorvei, og i begge ender oppstår det ofte kødannelse der fire felt blir til to. Lossius forsikrer at prosjektet er i rute, selv om krigen i Ukraina gjør det utfordrende å få tak i alt stålet som trengs. Både i Langangen og på Kjørholt/Rugtvedt er anleggsmaskinene godt i gang med arbeidet, og de nye bruene både i Langangen og over Frier vil snart reise seg i landskapet.
– Det kommer kjapt, og det nye hovedtårnet på Grenlandsbrua vil reise seg allerede i løpet av året. 2023 blir et skikkelig produksjonsår. Søylene på Langgangbruene vil også bli synlige etterhvert, sier Lossius.
